Wednesday, December 9, 2009

Projek Yang Gagal

Sedih gak nk cite tentang projek aku yang gagal ni..Projek ni aku wat kat uma membe aku kat Segamat..mase ni aku engah study lagi, so cme ujung minggu je je ley jenguk ayam2 aku ni..2 pon kadang2 kitorang balik Kuantan..so mmg x terjage la ayam aku..huhu..membe aku ni lak die x berani pegang ayam..fobia katenye..die citer kat aku yang mase kecik2 dulu, die pernah kene kejar ngan ibu ayam n kene patuk kat kepala..hahahaha..padan mke..sape suruh g ligan anak dier..


Then aku pon wat la..mule2 aku bli 4 eko ayam israel..then tuka ngan membe aku 2 eko ayam kampung die...yang besarnye cume 2 eko..yang lagi 2 eko ntah mane ilang..ade pemangse curik dalam reban..


then aku bela ayam israel..20 eko..yang dapat jual sket je sbb banyak mati n ilang dari reban cam2 je..2 eko puyuh yang member aku bli pun dibunuh ngan kejam kat dalam reban..pelik btol..ntah ape binatang yang bunuh ntah..


pas2 lak aku bela ayam botak..hehehehe..aku pilih sme kaler yang aku suke..ingatkan nk nela sampai besar..last2 10 peratus je yang dapat jual..aku cube lagi pas2..aku beli lagi ayam israel dalam sepuluh ekor..pon same gak..da xde rezeki agaknye..2 eko je tinggal..da kne jual da kat cine segamat..tempat same aku beli anak ayam n makanan ayammuntung btol cine tu..da la amek murah..hahahaha


then aku bawak ayam kampung dari rumah..aku bawak yang angah kate die x suke..sebab kecik and bentuk cam ayam sabung..angah ni memeang benci ayam sabung..sebab ayam sabung kat uma aku slalu kacau ayam jantan kitorang..hehehehehe..aku bawak 4 eko dalam 2 peringkat dan 2 bapak ayam..da nasib agaknye..aku xde mase nk bela..membe aku lak takut ngan ayam..so banyak yang ilang dan mati..last2 mase raye baru ni, tinggal seko ibu n 7 anak die..aku da bawak balik kuantan da pon..tp seko terlepas n seko mati dalam perjalanan..sedih btol..aku da jual da diorang ni minggu lepas kat tokei restoran yang slalu amek ayam kat aku..


hmm...cam2 la kisahnye projek aku yang gagal..xpe..aku akan usaha lagi..ngan lebih 100 eko ayam yang aku ade sekarang n anak2 ayam yang berjaya ditetaskan gune incubator abg Bedin n abang Nizam, anak ayam ade dekat seratus eko da...2 blom kire yang ibu diorang mengeram sendiri lagi..

No comments:

Post a Comment