Wednesday, December 9, 2009

dulu, kini dan esok

Aku ingat lagi..DULU banyak problem bile bia ayam mengeram sendiri..berebut tempat mengeram la..yang tdo kat situ pon ramai gak..abes kne taik..maklumla..pas2 lak anak ayam yang jd nye cume 5 eko..padahal mengeram sampai 12 biji..tapi x jadi..bile da menetas plak, banyak mati..sebab sejuk la, kne makan ular la, terpijak la (aku ler tu..hehehe..x sengaje laa), dan macam macam lagi la..nk citer pon da x ingat da..lagi satu telur melimpah ruah sampai mak aku buang (coz da tembelang) and kadang2 gulaikan n jual kat kantin tempat die n abah mencari rezeki..nk tampung keluarge..pencen abah x cukup nk besarkan kami 4 beradik yang mmg 'besar-besar' belake ni..hehehehe..thank mak, abah..along xkan lupe sampai bile2..

SEKARANG da kurang problem2 tu..da gune incubator la katekan..hehehehehe..abez gaji aku sebulan bli 2 bijik incubator tu..so da xde r masalah telur melimpah ruah lagi..tp timbul lak masalah lain..telur x cukup la pulak..dulu melimpah ruah..hehehe...poning kepalo den..da la balik seminggu sekali je..so wat la iklan cari telur ayam kat mudah n agriplaza..hehehehehe

DULU reban pon kecik je..wat sendiri..mak aku yang tukangkan..nk harap abah xder la..dari mak la aku belajar wat reban..hehehehe..love u mak..reban kecik n sempit ni membuatkan ayam2 aku lebih selesa tidur di atasnya, bukan di dalamnya..hahaha..penat je aku wat..mle2 rajin r g tangkap n kurung..last2 aku n angah bia je diorang tdo kat mane diorang suke..hehehe..

SEKARANG da upgrade sket..hehehe..aku da wat reban besar yang satu blok berukuran 2 kaki x 2 kaki..aku tukang sendiri je..kayu dapat kat membe yang tengah bukak kedai runcit dier nak renovate jd kedai gunting..hehehe..die ni pandai gunting rambut..dari dulu aku la jd pelanggan setia kedai gunting die ni..x kire la kat kuantan ke, muadzam ke, aku sanggup pegi..bkn pe..die sorang je yang tau taste aku...hehehehe..haaa..ni nak citer pasal reban balik..skang ni da siap 2 blok..nanti cuti aku nk g cari kayu hutan lak nk wat tiang..hehehe...jimat sket..x yah bli kayu..nanti aku upload gambar..dlu da tangkap da mase raye haji..tp ntah mane aku letak gambar-gambar tu ntah..banyak sangat folder dalam laptop aku nih..hehehe..2nggu eh..

DULU aku juz jual ayam-ayam aku kat cine yang datang kat uma..pas2 ntah mane die g..batang idung pon x nampak..takot kot sbb mak aku tuduh die curik ayam kitorang mase kitorang balik beraye..mane xnye, yang kene curik mmg yang cantik2 yang aku nk jadikan baka n xnk jual kat die walaupon die berkeras nk jugak..hehehe..pas2 aku cari buyer kat segamat lak..dapat la jual kat kedai cine yang aku citer sebelum ni..tp die ni cekik darah..amek murah..ayam kampung die amek 6.50 je..anak ayam 1.80 seko..mau bungkus aku cam2..

SEKARANG da jual pakai internet wa cakap sama lu..hahahaha..aku tambah lagi cabang pernigaan ngan jual anak ayam lak..mmg laku..sampai aku plak yang xde stok..kesian kat sorang makcik dari KL 2..die nk 500 ekor tp aku x dapat supply..maklumla..meniage kecik2 je..sori makcik..then aku wat perkhidmatan mengeramkan telur..hehehehe..sambil menyelam minum air la kirenye ni..hehehe..dari dibiarkan kosong je, baik aku wat cam2..dapat gak hasil selain mengurangkan kos nk bayar letrik..semue ni jase Mudah.com dan agriplaza la..thanks to Mudah n Agriplaza..sambil-sambil 2, aku ade gak supply kat 2 buah restoran kampung yang slalu amek ayam kacuk aku..tp stok slalu je short..so pada sesiape nk aku tolong jualkan, bagitau je la..aku amek la komisyen sket ye? tp ayam 2 bia paling berat pon 1.5 KG je tau..

DULU aku wat ni part time je..sambil blaja kan..mane la ade mase..modal apetah lg..hhehehehe..so wat pon suke2 je..x serius..ilmu pon x cukup lagi mase 2..bela juz suke tgk ayam 2 membiak je..hehehehe

SEKARANG aku da berkerjaya...so still la wat part time..ujung minggu je balik..hehehe..tp yang syoknyer, modal da banyak sket..ilmu pon alhamdulillah ade la bertambah sikit..tp sikit je r..banyak lagi nk kene belajar ni..hehehehe

DULU aku memang berangan nak bukak ladang ayam, kambing dan lembu secara besar-besaran..ni cite-cite aku dari kecik sampaikan aku pernah kne ejek..die kate watpe belajar tinggi-tinggi kalo cite2 cm2 je..tp xpe la..tgk la nanti..hehehehe

SEKARANG pon still berangan lagi..ladang xle bukak lagi coz xde tanah..tp kire wat slow2 la..ayam da ade..tinggal tanah xdpt cari..Tanah kat Kuantan mahal wooooo...

ESOK sape tau aku jd penternak yang berjaye ke..doakan aku yek..supaya cite2 aku terkabul n semuanya berjalan lancar....sekian wasalm..ngantuk da ni..sok keje..hehehehe

No comments:

Post a Comment