Sunday, March 21, 2010

Nisbah ayam jantan dan Betine dalam 1 reban

hmmm..ni adelah hasil kajian aku untuk beberapa bulan ni..mase mula2 wat reban, ade 2 bijik je..so aku sumbat je seko penjantan dengan 10 ekor ibu ayam..then hasilnya amat memeranjat kan..dalam seratus, 30 bijik xde benih...then aku wat lg dua reban yang aku letak seko jantan dan 7 betina dan hasilnya adalah dari 70 biji hanya 10 je ynag xder benih..dari 60 bijik 2 plak, 2 je yang mati dalam telur..

sooooooooooo..kesimpulannya adalah jangan letak banyak sangant betine dalam 1 reban..mungkin jantan aku  x berape power kot..hahahahahahaha..tp hasilnya amat memuaskan..telur pon da makin banyak..agak2 boleh dapat 200 bijik seminggu..

Pada masa yang sama, aku juga telah berjumpa beberapa rakan ternak di Kuantan dan telah berjaya mendapat bekalan telur ayam kampung sebanyak 200 biji seminggu..alhamdulillah..hepi je bile balik baru ni..

Lagi 1 daripada pemerhatian aku adalah anak2 ayam aku ni lambat membesar walaupon makan cam krittes (cite alien bulat2 tu hehehehehe)..pas berfikir, aku da dapat jawapannya..tempat kurungan atau reban diorang kecik dan sempit.. dats y diorang kecik je..aku da letak kat reban besar n dalam 2 minggu je dah nampak perubahan..alhamdulillah..satu lagi pengajaran pada aku yng sangt cetek ilmu ni..


No comments:

Post a Comment