Monday, March 22, 2010

Kenapa jadi pembekal anak ayam???

hmmmm..cite ni bermula apabila kegagalan demi kegagalan yang aku tempuhi..korang bole bace pasal projek yang gagal kat post aku yang sebelum ni..bile da asek gagal je mula la nk putus ase..hehehehe..rugi banyak ooooo..da la time tu student lagi..mane nak cekau dwet!! hehehehe

Pastu pulak, ayam yang kat umah parents aku tuh sekali jual dapat ler 8 eko..bayangkanla..bertelur banyak..mengeram pn boleh tahan..anak keluar pon ok..tp last mati seko demi seko walaupon ibu die yang jage..pehhhh...peritnya tuhan je la yang tau..

pastu plak jagung dan dedak naik mendadak!! da r ayam aku ni memilih makanan..nasik yang da kena tanah xnk makan..huh..teruk btol!! aku ingat lg, dulu jagung 70 sen je sekilo..skang naik sekali ganda beb..ayam aku plak, da nama lepas bebas, mmg lambat besar..da tu plak kurus je..time jual dapat ler seratus lbh..x berbaloi langsung rase mase tu..da la jual 2 bulan sekali je..beli jagung pon x lps..

Tetibe pd suatu hari mase aku g jual ayam kat kdai aunty kat segamat, aunty tu tnye aku ade x anak ayam..die kate kalo ade hantar la..die amek RM 1.80..mase tu la tetibe idea datang nk wat projek ni..sbb utama ialah;

1) x payah bg makanan banyak lagi

2) income pon cepat je masuk walaupon sikit

3) x payah tunggu sampai besar..asek nak mati je..hehehehe

4) xyah penat2 nk jg dr serangan musuh..trus jual je

5) kawasan yang digunakan pon kecik je

Mase mle2 dulu wat secara manual jee..ayam mengeram sendiri..pastu banyak sangat masalah..nk bli incubator x de modal time tu..hehehehe..then bile da keje baru le ade modal..gaji 1st aku bli incubator manual abg nizam..then bli kat Abg Bedin..hehehehe

hasilnya?? Ayam pun tambah banyak dan untung pon bertambah..aku kire2 baru ni, dwet jual anak ayam da dekat 2 ribu..banyak tu..hehehehe..tp xnampak pon..aku x amek 1 sen [pon sebab dwet tu aku wat modal tambah reban, bli telur n bli makanan untuk induk..hehehehehe...

anak ayam sumber rezeki aku..

2 comments:

  1. Syabas saya ucapkan! Satu progress yang amat bagus. InsyaAllah saya cuba aturkan dengan beberapa lagi kenalan yang dah ada mengusahakan penternakan di sekitar Negeri Pahang. Semoga jaringan penternakan akan dibesarkan lagi selepas ini.

    ReplyDelete
  2. Thanx Abg Bedin..harap2 usaha kite ni berhasil..hehehehe

    ReplyDelete