Tuesday, February 9, 2010

Pembesaran Business dan Pelanggan Tetap

Hmmm..ku sedang berkira-kira untuk memperbanyakkan pengeluaran anak ayam kampung bg memenuhi prmintaan setempat yang semakin meningkat..baru-baru ni seorang pelanggan menyatakan kesanggupannya untuk memborong kesemua anak ayam aku setiap kali penetasan..fuh..x boleh jd ni..

Untuk perkara diatas, aku telah mengambil beberapa langkah;
1) menempah inkubator yang berkapasiti lebih besar (lps ry cine dapat ler)
2) telah memperolehi sumber untuk mendapatkan telur ayam ( kat banting n di gambang, Kuantan)
3) menambah induk ternakan
4) menambah reban dari semasa ke semasa
5) membeli kenderaan yang sesuai untuk proses penghantaran ayam (ade sekali 2, org dari Putrajaya nak anak ayam..so how? perjalanan jauh kot..3 jam  hingga 4 jam..mau mati anak ayam tuh..hehehe..so terpakse tolak secara baik n tolong promote rakan ternak kat Selangor).

so..dengan persediaan di atas, insyaalah selepas ry cine ni, pngeluaran anak ayam dijangka 1500 ekor setiap 3 minggu dan dijangka dapat jika tidak memenuhi permintaan pon, harap dapat cover sikit jadilah..harap2 selepas ni mungkin beli lg incubator sampai pengeluaran anak ayam mencecah 5000 ekor setiap 3 minggu..aminnn..

wat masa sekarang modal x cukup lg so kne wat slow2..lagipon biz ni aku wat untuk angah..aku nk tolong die supaya berjaya n tutup mulut org yang selame ni pandang rendah kat die..mentang-mntang di diploma je..pandang hina kat die..so da jd tanggungjawab aku sebagai abg yg sulong tolong die n jadikan biz ni sebagai biz family..wasalam...

No comments:

Post a Comment