Sunday, May 16, 2010

Kos Penghantaran Luar Lembah Klang

Hmmm..sedih bile nk tulis post ni..aku rase da xnk wat penghantaran ke luar kuantan dan lembah Klang da..aku tanggung kerugian yang sangat tinggi..sebabnye? hmmmmm..bace ler kat bawah:

1)  Kos minyak..bese la..hantar pakai kete kot..kne la pakai minyak..xkan pakai air plak ye x..

2)  Tol..ni satu lg yg memeningkan kepale..kos tol tinggi..bole capai RM 20 prgi balik..da berape eko anak ayam da dapat tu..

3)  Mase..seperti yang sedia maklum, aku akan balik ke Kuantan untuk menguruskan projek anak ayam aku kat sane..so aku ade sabtu dan ahad sahaja..tapi kalau ade yang nk luar kawasan selangor, aku da terpakse korbankan ahad aku..kne gerak seawal 10 pagi kengkadang tu..x berbaloi langsung..balik jauh2 dapat lepak sehari je ngan ayam..kalau shipment kat area cheras dan kawasan sekitar, aku ley jumpe org tu malam je..so bole grak petang..banyak sket mase nk urus reban ayam dan bersantai ngan famili..

4)  Tenaga..adat ler tenaga mesti kene gune kalo nk hidup senang..hahahaha

5)  perangai customer..macam2 kerenah..satu x pernah tepati mase..da aku kene tunggu la plak berjam-jam sementara diorang sampai..aku bukan ape, takut ayam tu ler mati..x ke naye..da la jalan jauh kot..kedua, perangai yang suke tawar menawar walaupun aku da bg diskaun semasa dalam proses perbincangan..nk xnk kne bg ler jugak..da rugi lag..da la kos penghantaran x amek, nk ayam murah pulak..

6) kadang2 dilayan seperti orang yang x berpelajaran pn ade..aku bukan nk mendabik dada ke ape..aku ade degree..bachelor in law UIAM..aku ader keje..gred 41 yang kalau g mane2 org panggil Tuan..tp bukan ni yang aku nk banggekan..cume respek sikit orang bole x...jangan ingat org jual anak ayam ni hina sangat..aku jual ni pon sbb hobi je tau!

7)  Anak ayam mati..yang ni la yg paling aku takut..da ler tolak murah, kos penghantaran x amek, kne tunggu customer lagi, anak ayam plak mati..peh..cukup malang da situasi tersebut..aku pernah kehilangan 8 ekor induk yang mati semasa perjalanan..huhuhuhu..sedih2..anak ayam alhamdulillah..baru seko je yang kiok..

so, next week ade 2 lagi penghantaran ke luar Kuantan..satu di Kajang dan satu di Ulu Klang..yang due ni kire ok la..dekat je..xde la makan kos tinggi sangat nk hantar..hehehe..sori la..merapu je aku ni..bukan pe..panas hati..da banyak kali sangat aku kena macam ni..geram wooooo..xtau la korang macam mane kan..aku da x sanggup da..aku xkan wat penghantaran keluar KL dan Selangor tanpa amek kos lagi..Selangor pon tgk la kawasan..kalau jauh sangat, aku kena amek kos penghantaran gak..xpon rekemen memebe lain yang ade wat anak ayam kg yg dekat ngan tempat customer tu..dapat gak pahale..senang citer..

No comments:

Post a Comment